Noen hendelser har bare vart noen få sekunder. Likevel sitter minnene om dem som spikret i min hukommelse. Bildene, lydene, lukten, smaken. Jeg kan aldri glemme dem.
Noen formler og læresetninger har jeg pugget utenat mange ganger. Likevel har jeg glemt dem straks etter at prøven eller eksamen er overstått. Gang på gang. Hvorfor?
Egentlig er dette fenomenet helt utrolig. Hva skjer her? Hvilke prosesser skjer i mitt hjerne som lagrer noen minner for alltid, men tilsynelatende nekter å lagre andre? Når har jeg egentlig lært noe?
Jeg liker å lære nye ting selv, og jeg har likt å undervise som lærer. Å forsøke å skape gode læringsprosesser hos mine elever. Egentlig en umulig oppgave å forsøke dette med en hel klasse, nærmere 30 individer, samtidig.
Som lærer har man sjelden tid og anledning i en hektisk skolehverdag å gå på «meta-planet», å filosofere og undre seg over hva læring egentlig er.
Pedagogikk beskriver og drøfter oppdragelse og undervisning og belyser forholdet mellom disse og individ, samfunn og kultur. Praktisk dreier det seg om gjennom ulike undervisnings- og oppdragelsestiltak å legge til rette for læringsprosesser for tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter, holdninger, normer og verdier og for utvikling av de ulike sider ved menneskets personlighet. Forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken kan enklest uttrykkes slik at den primære hensikten med det teoretiske arbeidet er å bidra til en mer reflektert og forbedret praksis.[1]
I biologien ble adferdsforskning min spesialdisiplin. Her skrev jeg min hovedfagsoppgave om adferd og økologi hos rapphøns (Perdix perdix), en hønsefugl og slektning til rype, tiur og orrhane. En adferdsforsker observere adferd og forsøker å kartlegge sammenhenger og årsaksforhold for adferdsendringer. Også her dreier det seg ofte om læring.
Pedagogikk-studiet inneholdt mange interessante deler. Særlig syntes jeg at pedagogisk psykologi var spennende. Men først og fremst ville jeg skaffe med et godt teoretisk grunnlag for å analysere hvordan mennesker lærer og utvikler seg som individer og i relasjon samfunnet.
Hva gjør meg til den jeg er med mine verdier og holdninger? Hva avgjør mine valg og er motivasjon for mine handlinger?
Neste kapittel: Tre disipliner, felles fokus
[1] http://no.wikipedia.org/wiki/Pedagogikk